Voetverzorgingstips

Wanneer u zich realiseert hoeveel kilometers u in uw leven door uw voeten wordt gedragen, dan is het duidelijk dat voetverzorging geen overbodige luxe is. U kunt te maken krijgen met allerlei ongemakken zoals eelt, likdoorns en ingroeiende nagels. Met onderstaande tips kunt u vrij eenvoudig veel narigheid voorkomen.

Luister naar uw voeten

Pijnlijke voeten zijn niet normaal. Verdring pijn aan uw voeten dus niet, maar doe er iets aan. De meeste voetproblemen zijn op te lossen! Uw pedicure kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

Uw voeten wassen

Was uw voeten dagelijks met handwarm water en liever niet met zeep. Maar blijf niet te lang met uw voeten in het water, want – hoe vreemd dat ook mag klinken – daar kan uw huid van uitdrogen. Droog uw voeten na het wassen altijd zeer goed af met een schone handdoek. Vooral tussen de tenen! Trek daarna niet meteen uw sokken aan, maar geef uw voeten de kans om goed te drogen.

Voetencrème

Uw voeten hebben, net als bijvoorbeeld uw handen, baat bij een goed vochtregulerende crème. Breng de crème aan op de hele voet, behalve tussen de tenen. Er is een geschikte crème voor ieder huidtype en voor elk seizoen. Vraag uw pedicure om advies.

Voorkom ingegroeide teennagels

Een ingroeiende teennagels is een zeer pijnlijke aandoening – meestal aan de grote teen – die zo snel mogelijk moet worden verholpen. De grootste risicofactoren voor het ontstaan van ingroeiende nagel zijn:

• Slecht passende schoenen (de schoen drukt tegen de teen).
• Te kort geknipte nagels.
• Verkeerd (rond) geknipte nagels.
• Een weke nagelomgeving door veel baden of transpiratie.

Knip uw nagels op de juiste manier

Het is erg belangrijk om uw teennagels op de juiste manier te knippen. Dit kan veel problemen voorkomen.

• Gebruik een goede nagelknipper of nageltang.
• Knip de nagels recht af. Knip ze niet rond, om het ingroeien van de nagel te voorkomen.
• Knip de nagels vooral niet te kort.
• Rond de hoeken zo nodig iets af met een nagelvijl.

Laat kloven behandelen

Kloven zijn plekken waar de huid gespleten is. Ze komen meestal voor in de eeltranden aan de hiel, als de huid extra droog is en dus minder elastisch. Deze kloven worden vaak veroorzaakt door het dragen van te kleine slippers/sandalen.  U kunt zelf veel doen om kloven te voorkomen:

• Vijl de droge huid van uw voeten 1 keer per week. Vijl daarbij één kant op.
• Smeer uw voeten iedere avond in met een goede crème.

Dreigt er toch een kloof? Laat uw voet dan direct behandelen. Dat voorkomt veel pijn.

Schoenen kopen

Goede en goed passende schoenen zijn een weldaad voor uw voeten. Volgens onderzoek kunt u het beste in de namiddag uw schoenen
kopen. In de loop van de dag kunnen uw voeten namelijk een beetje opzwellen. Op die manier voorkomt u onnodig knellende schoenen en voetproblemen! Let bij het kopen van schoenen ook op de breedte van uw schoen. En dat is iets anders dan “maatje groter nemen” wanneer de schoen te smal is.

Verhelp eeltranden aan de hiel

Meestal ontstaan eeltranden aan de hiel door het lopen op open schoenen (slippers, sandalen) die te klein zijn. Daardoor “hangt” de huid over de rand van de achterkant van de schoen. Een echt zomerverschijnsel. De “aanwas” van eelt zorgt vaak voor een brokkelige rand. Soms lijkt dat een dikke eeltrand, maar bij behandeling blijkt vaak dat het maar een dunne laag is. Voorkom dit door het dragen van goed passende schoenen.

Schimmelinfectie aan de voethuid of nagels

Heeft u last van schimmelinfectie aan de voethuid of nagels, gebruik dan een aparte schone handdoek voor het afdrogen van uw voeten. Gebruik deze handdoek eenmalig en was deze op minimaal 60°C.